Dedalus

track listing
Méditations poétiques sur quelque chose d’autre (Antoine Beuger)
Canones incerti
(Jürg Frey)
Lieux de passage (Antoine Beuger)


Didier Aschour: guitar
Antoine Beuger: flute
Cyprien Busolini: viola
Jürg Frey: clarinet
Stephane Garin: percussion, vibraphone
Thierry Madiot: trombone

Recorded live by Didier Teillagory on april 27th and 28th, 2012, at l'Ancienne Brasserie Bouchoule (Instants Chavirés).

Mixing and mastering by Patrick Müller


Listen

Listen 2

Listen 3

chroniques
  reviews
 
 
 
Chroniques
 

Dans le paysage de la musique savante en Europe, Didier Aschour est une figure précieuse qui ouvre sans cesse des perspectives nouvelles, qui réactive des généalogies alternatives et propose des lectures singulières des œuvres de son temps. Comme interprète d’abord, il est parmi les premiers – et les seuls – à avoir donné en France les œuvres d’Harry Partch, Ramon Lazkano ou de Régis Campo. En tant que compositeur, il a construit un travail cohérent et un répertoire passionnant autour des musiques microtonales et expérimentales, tout en les accompagnant d’importants travaux théoriques dans les revues Musica Falsa et Chimères. Il a ainsi développé un travail tout à fait singulier sur des guitares allant du quart au vingt-quatrième de ton et sur des guitares en intonation juste. Comme directeur d’ensemble, enfin, il fait jouer avec Dedalus des musiques pour partition à instrumentation libre, et de la musique minimaliste. Non content de réunir des interprètes de premier choix – Aschour lui-même à la guitare, Antoine Beuger (flûte), Cyprien Busolini (alto), Jürg Frey (clarinette), Stéphane Garin (percussions et vibraphone) et Thierry Madiot (trombone) – l’ensemble Dedalus jette donc un pont tout à fait pertinent entre la musique savante européenne d’aujourd’hui et la musique savante américaine, notamment dans ses franges les moins connues (je pense ici aux travaux sur l’intonation juste, encore largement ignorés en France).
Rien d’étonnant, dès lors, à ce que ce disque paraisse sur le label Potlatch, consacré aux musiques improvisées et, de plus en plus, aux musiques minimalistes. Enregistré en live les 27 et 28 avril 2012 à l’Ancienne Brasserie Bouchoule, espace d’exposition des Instants Chavirés à Montreuil (93), il rassemble trois compositions : Méditations poétiques sur quelque chose d’autre et Lieux de passage d’Antoine Beuger, ainsi que Canones Incerti de Jürg Frey. De fait, la musique enregistrée ici n’est pas sans évoquer le collectif Wandelweiser, ensemble international à géométrie variable qui réunit, outre les membres fondateurs Beuger et Frey, le guitariste Michael Pisaro, le trop rare violoniste Burkhard Shlothauer mais aussi le pianiste Manfred Werder et les trombonistes Radu Malfatti et Craig Shepard.
Ces trois pièces travaillent toutes la ténuité du son – non seulement le volume sonore mais la distinction des notes entre elles – et le silence comme espace plein plutôt que vide. Elles manifestent toutes les trois une forte incertitude tonale et des structures ouvertes, sinon invisibles, ainsi qu’une volonté d’étirer les durées, dans un exercice de méditation sonore qui requiert toute l’attention de l’auditeur pour une expérience d’écoute qu’on imagine avoir été également une expérience de recueillement les jours de concert.
Dans Méditations poétiques sur quelque chose d’autre, les instruments glissent les uns sur les autres et se dispersent dans un mouvement de fuite perpétuelle. Des voix chantant des notes vagues, des textes dits ou murmurés accompagnent le son des instruments, tandis qu’une percussion rare ponctue parfois l’espace sonore d’un éclair discret. La pièce accueille toute sorte de sons étrangers à la partition mais qui trouvent dans le filet sonore lentement tissé une place éphémère : bruissements, murmures, bruits de pas, sons de klaxons à l’extérieur s’intègrent dans le champ sonore sans que jamais on ne puisse décider de leur statut. Sont-ce des sons parasites, des sons aléatoires et concrets dont le compositeur a pensé et prévu l’occurrence pendant la performance ? Pris au miroir de la partition de Beuger, ils acquièrent à tout le moins une étrange dimension musicale et poétique.
Le titre même de Canones Incerti donne le programme de la pièce : un ensemble de structures tonales et de progressions d’accords qui se répondent en canon mais semblent avant tout ambiguës, ondoyantes, loin de la rigueur que suppose traditionnellement la notion de canon. Le jeu pianissimo des interprètes pousse l’auditeur à aiguiser graduellement sa concentration – comme c’est aussi le cas sur les deux morceaux de Beuger – et, ce faisant, la structure tout d’abord invisible émerge lentement, telle une image photographique dans le révélateur. Ici et là la guitare répond au vibraphone, l’alto se mêle au trombone et poursuit sa partie, ou vrombit doucement derrière les autres instruments ; la flûte et la clarinette, jouées à bas volume, s’essaient à confondre leur timbre dans un unisson instable. La composition de Jürg Frey est certainement la plus tonale des trois, mais elle met en jeu une tonalité minimale, décharnée, où les accords suspendus sont presque toujours sur le point de s’évanouir.
Enfin, dans la dernière pièce de Beuger, Lieux de passage, c’est le rôle des percussions qui est mis en avant. Le son d’une cymbale jouée à l’archet guide la pièce et agrège autour de lui un ensemble de notes distillées par les autres interprètes et qui construisent peu à peu une harmonie labile et mouvante. L’accord que suit la pièce semble s’effranger en permanence, selon que les interprètes jouent ou s’abstiennent. Lieux de passage n’en finit jamais de commencer, fait revenir les accords sur eux-mêmes dans une lente involution, et répond à la méditation déambulatoire, extravagante au sens propre, de la première composition. Alors que celle-ci ne cessait de se disperser, Lieux glisse lentement en spirale, comme s’il tentait d’atteindre son propre centre. Au mouvement d’ouverture fait ainsi écho un mouvement de concentration et, à nouveau, de recueillement.
On sort désorienté de l’écoute de ce disque, qui aiguise l’audition autant qu’il la rend flottante, un peu comme les Triadic Memories de Morton Feldman. Rares sont les enregistrements capables de nous prendre aussi bien au piège de leur espace sonore. Celui-ci est captivant, au sens le plus fort du terme.
Mathias Kusnierz l Citizen Jazz l Novembre 2013




L'ensemble DEDALUS est une des bonnes choses apparues dans le domaine des musiques savantes en ce début de XXIème siècle. Dans une centaine d'années, on en parlera comme d'une renaissance, je puis vous le garantir. Ne croyez pas que par cette affirmation j'ironise sur la fonction critique de l'humble chroniqueur parfois ridicule. Non ; DEDALUS, en se spécialement sous la conduite intelligente de Didier Aschour dans le domaine des musiques dites minimales, a d'une part redoré le blason de cette école en lui offrant des interprètes de haut niveau, d'autre part établi des ponts entre différentes écoles issues de cette catégorie et enfin, remis à la portée du public des œuvres et compositeurs qui auraient pu, particulièrement en France, sombrer dans l'oubli. Il est à noter que c'est un label qui se consacre depuis fort longtemps à la musique improvisée, Potlatch, qui produit ce très beau disque, modèle de sobriété, mais d'une grande profondeur esthétique. Ceci peut expliquer cela. Au-delà de la question des genres et familles, donc. Il faut se précipiter aux concerts de DEDALUS, ce sera forcément une expérience. Je ne connais pas particulièrement les deux compositeurs convoqués ici. Je puis cependant dire qu'enfin, j'ai pu les écouter. Sublime.
Dino l Revue & Corrigée l Juin 2013

La musique peut-elle se faire exploratrice du silence ? C’est l’un des enjeux des travaux du collectif Wandelweiser dont cet enregistrement nous propose ici trois pièces, deux du flutiste Antoine Beuger et une du clarinettiste Jürg Frey. Les deux compositeurs sont rejoints ici par une version réduite de l’Ensemble Dédalus composée du guitariste Didier Aschour, de l’altiste Cyprien Busolini, du percussioniste Stéphane Garin et du tromboniste Thierry Madiot.
Au-delà du silence, ce disque nous propose aussi une ouverture au monde, car loin de l’univers aseptisé du studio ou de la salle de concert traditionnelle, c’est dans l’ancienne Brasserie Bouchoule, lieu habituellement dédié aux expositions organisées par les Instants Chavirés, un espace non isolé au point de vue sonore, que cet enregistrement a été réalisé. Les bruits de la ville ou de la pluie s’invitent donc dans un dialogue avec la musique, s’y entremêlent pour créer un espace sonore inédit, parfois à la limite de l’audible.
Des trois pièces proposées, c’est celle de Jürg Frey, Canones Incerti, dans son pointillisme et et pour la subtilité des interactions entre les différents instruments qui a gagné ma préférence. Méditations poétiques sur quelque chose d’autre – quel titre ! – propose une approche de la voix murmurée, à la limite de l’audible et de l’abstraction du sens. Enfin, Lieux de passage, une sorte de concerto éthéré pour clarinette, conclue le disque dans une très belle épure minimaliste.
Je dois avouer que ce type de musique, réductionniste, dans la lignée des travaux de John Cage, me laisse souvent dubitatif sur disque, l’écoute chez soi ne parvenant pas à recréer cette tension inhérente que l’on peut ressentir en concert. Cet enregistrement vient rappeler, que sa mise en situation – en scène ? – peut lui ouvrir de nouveaux horizons.
Freesilence's blog l Juin 2013

 

Le label français Potlatch publie ici pour la première fois des pièces issues du collectif Wandelweiser. Quoi de plus naturel donc que de publier les extraits du « premier concert [français] Wandelweiser », organisé l’année dernière par Les Instants Chavirés lors de la semaine Wandelweiser. Parmi les différentes œuvres de Malfatti, Pisaro, Beuger et Frey interprétées à cette occasion par l’ensemble Dedalus, trois œuvres ont été retenues pour ce disque, composées et interprétées par les compositeurs Antoine Beuger (flûte) et Jürg Frey (clarinette), aux côtés des musiciens Didier Aschour (guitare), Cyprien Busolini (alto), Stéphane Garin (percussions, vibraphone) et Thierry Madiot (trombone), quelques uns des membres de l’ensemble dedalus. Je ne sais pas dans si c’était réellement volontaire de la part des organisateurs du festival, mais le lieu d’enregistrement est particulièrement mal insonorisé, et le trafic urbain est par conséquent très présent sur chaque pièce, la notion d’intérieur et d’extérieur tend alors à se dissoudre tout au long de ce disque.
Tout commence avec les Méditations poétiques sur quelque chose d’autre d’Antoine Beuger, ma préférée des trois œuvres sélectionnées. Ma préférée car elle se distingue clairement des deux autres grâce à sa structure en trois strates ou trois plans qui s’imbriquent avec délicatesse et sensualité. Ces trois strates, ce sont d’une part les mélodies jouées par les instruments, des mélodies différentes mais proches qui s’entremêlent de manière tonale, mais surtout de manière hasardeuse et étirée. D’autre part, plusieurs musiciens chantent à un volume très bas, dictent et murmurent des textes tout au long du concert, fragments de textes philosophiques en français dont le sens fond dans la musique et le murmure musical. Car c’est bien une musique du murmure à laquelle on a affaire ici, le murmure vocal des textes chuchotés, à côté du murmure calme et musical des instruments qui jouent à un volume très bas. Sans oublier la troisième strate, un paramètre devenu quasiment académique aujourd’hui : l’environnement sonore. C’est peut-être une méthode d’enregistrement et d’interprétation surexploitée aujourd’hui, mais j’aime beaucoup comment musique et textes se fondent dans cet environnement, il ne s’agit pas de confronter la quiétude des mélodies (finies et déterminées) au mouvement brownien de l’environnement urbain (perpétuel et chaotique), il s’agit de confondre toutes les strates en un murmure sensuel et beau. Un murmure délicat, calme, posé et sûr de lui, un murmure poétique et sensible, un murmure magnifique. Trente minutes de pure poésie.
Comme sur les Méditations de Beuger, les Canones Incerti de Jürg Frey sont construits selon un schéma polyphonique qui pourrait rappeler certaines formes d’écriture médiévale. Ici, il n’y a plus que deux plans – l’ordre des enregistrements semble de toute manière avoir été choisi en fonction du degré d’épurement-, deux plans donc : la mélodie et l’environnement. Un système de mélodies individuelles qui sont jouées une ou plusieurs fois, sur différentes durées, par chacun des musiciens. Un système complexe composé d’éléments simples. Les mélodies s’imbriquent et s’entremêlent pour former un brouillard sonore poétique et instable, auquel se mêlent également les bruits extérieurs pour former un nuage complexe de musique et de bruits égaux. Une forme musicale tout en calme et en quiétude, mais loin d’être exempte de tension et d’intensité. Une tension qui peut se ressentir à travers l’opposition de l’intérieur et de l’extérieur, et une intensité qui provient en grande partie de la concentration extrême dont semble faire part chaque interprète.
Puis, avec Lieux de Passage d’Antoine Beuger encore, c’est le plan mélodique qui semble se simplifier et s’épurer puisqu’il ne s’agit plus que d’une voix (la clarinette de Jürg Frey) avec accompagnement instrumental (plus le « bourdon » extérieur). J’avais déjà pu entendre cette pièce sur le coffret Wandelweiser und so weiter publié il y a six mois chez Another Timbre, et du fait de l’enregistrement studio (peut-être aussi de l’interprétation car Frey n’était pas accompagné des mêmes musiciens), je trouvais Lieux de passage beaucoup plus profond et intense dans sa version studio. Car ici, la pièce est tellement épurée que les bruits environnants en deviennent presque gênants, ils peuvent parfois empêcher de percevoir le mouvement linéaire et la forme de la pièce. Une longue mélodie étirée et sensuelle jouée par Jürg Frey, une complainte accompagnée par moments de longues notes monotones et neutres. Plus que le plan mélodique, c’est tout le plan instrumental qui s’épure ici. Car les intonations parfois poétiques, plaintives ou mélancoliques qu’on pouvait trouver sur les deux autres pièces sont beaucoup moins présentes, tout le monde – Jürg Frey en premier – joue ici une version éthérée de cette œuvre magique. Tout est en suspension et en flottement, ce qui ne fait qu’appuyer l’aspect très onirique et merveilleux de cette pièce. Encore 25 minutes de rêve.
Trois pièces représentatives, peut-être même trop, du collectif Wandelweiser. Si je suis passé un peu à côté de celle de Jürg Frey, je reste extrêmement admiratif devant celles de Beuger. Une suite qui laisse rêveur, songeur, une suite merveilleuse où plus la simplicité est radicale, plus l’intensité est forte. Trois pièces qui entraînent une perte des repères dans un univers poétique et fantastique. Recommandé.
Julien Héraud l Improv Sphere l Avril 2013



Fenêtres ouvertes, c'est au bruissement du monde que se tresse la musique des trois pièces composées par Antoine Beuger et Jürg Frey, qu'interprète l'Ensemble Dedalus de Didier Aschour (guitare) – pour l'occasion, en cette fin avril 2012, à Montreuil : Cyprien Busolini (alto), Stéphane Garin (percussion, vibraphone) et Thierry Madiot (trombone), rejoints par les auteurs, respectivement à la flûte et à la clarinette.
Un calme souffle qui bâtit ses arches douces en « canons incertains », évoquant autant les trios pour flûte, percussion et piano de Feldman que le Darenootodesuka de Malfatti ; un pouls sans métronome ; un continuum où se fondent pâles rumeurs et touches subtiles, tenues et tuilages. Entre les mains de Dedalus (et après son disque consacré à Tom Johnson), vingt ans après la formation du collectif Wandelweiser, l'esthétique (aux « canons ouverts ») élaborée s'épanouit pleinement, essaime (en séduisant Potlatch après Another Timbre) et passionne qui s'y immerge.
Guillaume Tarche l Le son du grisli l Avril 2013


 

Reviews
 

Dedalus is fast becoming a trans-Atlantic ensemble to watch out for. The ensemble has most recently been playing a program in Europe and the States of composers from New York and Europe. Their repertoire comprises a who's who of contemporary chamber music, from John Cage, Cornelius Cardew, James Tenney and Christian Wolff to Luc Ferrari, Tom Johnson, Michael Pisaro and Frederic Rzewski, A new CD release features two lesser known composers (Antoine Beuger and Jürg Frey, both members of the Wandelweiser collective and both joining the ensemble here) makes for a program of sustained tones and sustained patience.
Two of the three pieces on the disc are by the Dutch flautist Beuger. His Méditations poétiques sur quelque chose d'autre opens the disc with prolonged tones and spoken lines — sometimes stated up front, sometimes mumbled in the back. It moves slowly but does build from a melodic progression, giving the opening a sense of momentum, albeit at about 6 bpm. Jürg Frey's Canones incerti comes second and carries on the prominent downstrokes while upping the tempo slightly. He also builds richer (or at least more overlaid) harmonic structures, while building on the inadvertent theme of outside traffic noise that was introduced during the first track. (The disc includes the occasional cough and audience rustle as well; funny how external sounds can more easily carry charm on record than in the room.) Beuger's Lieux de passage closes the set, retaining the stacked harmonic clusters but slowing the procedure down again with Frey's clarinet seeming to mimic the traffic sounds. Even at the fuller moments, the music never sounds like a sextet (with guitar, viola, trombone and percussion joining the composers) not just because the playing is spaced out so broadly but also because they pick up on each other's tonal iterations with such precision.
Dedalus seems to have an unusual habit of curating their presentations so closely they nearly become suites. Their "Made in USA" program puts the focus so tightly on composers working in discrete gestures and who's-got-the-button arrangements that they nearly blur together. Likewise here, the three pieces (totaling 78 minutes) can be heard as a single swoop despite being by two different composers. It calls into question the very notion of composition, much like the story of a concert of string quartet premieres where the order of the program was changed and two composers stood up after a piece, one not recognizing that the composition wasn't his. The pieces here are in remarkably close proximity but nevertheless make for a pleasing listen.
Kurt Gottschalk l The Squid's Ear l March 2014

 

This CD documents the performance of two compositions by flutist Antoine Beuger and one by clarinettist Jürg Frey at a side space of Les Instants Chavirés in Montreuil, France. Beuger and Frey are both longtime members of Wandelweiser Group, a collective of international composers inspired by the post-Cage exploration of silence within composition, and they join the sextet Dedalus Ensemble in performance for this concert.
Along with the acoustic instrumentation of the sextet (guitar, viola, flute, clarinet, percussion, and trombone), the acoustics of the space—particularly the sound-bleed from the street outside—blend into a sonic field ripe for detailed listening. Beuger’s first piece, Méditations poétiques sur quelque chose d’autre, sets the stage by including texts that the musicians occasionally speak. The soft sibilance of the spoken words creates a quiet but insistent undercurrent—an insistence characteristic of all the performed sounds in these three pieces. The resulting performances go beyond the Cagean revelation that all sound is music. They also subtly but firmly assert that the creative act has importance even when almost swallowed by the surrounding noise. A beautiful listen.
Chris Kennedy l Musicworks l October 2013

Listeners of free improvisation are well accustomed to the exploration of silence and subtly resonant gesture in their music, and to some of the compositional lineages which has shaped music once called “reductionist.” Considerable attention has been given, these last few years, to the Wandelweiser collective, whose leading representatives include flautist Antoine Beuger, clarinetist Jürg Frey, and guitarist Michael Pisaro. In their compositions, these musicians have not only been unafraid to explore near total silence and the limits (audible and technical) of their instruments, they have also unreservedly embraced tonality in places and blended idioms (as with the regular use of vocals).
Over two nights at Les Instants Chavires in April 2012, Dedalus finds Beuger and Frey joined by guitarist Didier Aschour, alto violist Cyprien Busolini, percussionist/vibraphonist Stephane Garin, and trombonist Thierry Madiot for three especially resonant performances. Beuger’s Méditations Poétiques sur Quelque Chose d’Autre might take the prize for title that best works as an aesthetic credo for these musicians, the whole approach seeming to take that term “autre” and run all the way with it to a music that slips the confines of just about everything. There are, here as elsewhere, multiple sounds that supplement, engage with, and unsettle the scored materials (melodic fragments, textual excerpts): pipe tones, creaking woods, and whispers. There are especially various car horns, but to my ears none of it gets in the way of the expertly controlled horn overtones, Aschour’s subtle guitar, or Garin deft navigation of space, with a rustle here and a thwack there. The entrance of the vibraphone and its melancholy figures gives a strange shape to those long, wafting held tones that suspend across each other in seeming infinity. Frey’s Canones Incerti trades in more audibly melodic material, with lovely, pinwheeling single tones pinging around with much space between them. Aschour is especially bright in the tonal thicket, and the piece moves marvelously alongside the vehicles audible outside the club as its intervals seem to chase down some chord progression. On Lieux de Passages, we hear a steady gathering cymbal clouds and muted, sculpted sound. Instruments stand out as naked and lyrical, nearly fragile in the sonic midst (though with lush, almost subliminal harmonization too). Things steadily sound as if they become decentered, the music somehow more multiple, with hints that it might burble over even as it returns repeatedly to a lush tonal thickness. It’s fabulous music overall, living in its thick gatherings of oscillations and resonance.
Jason Bivins l Point of Departure l September 2013

The three lengthy pieces presented here were selected from a concert dedicated to work by composers associated with the Wandelweiser group, held in April 2012 at l’Ancienne Brasserie Bouchoule in Paris. The compositions—two by Antoine Beuger and one by Jurg Frey—were realized by the composers (on flute and clarinet, respectively) and Dedalus Ensemble members Didier Aschour (guitar); Cyprien Busolini (viola); Stephane Garin (percussion and vibes) and Thierry Madiot (trombone).
The CD opens with Beuger’s Méditations poétiques sur quelque chose d’autre. Like the other two compositions collected here it features a quiet dynamic and expansive sense of space. The performance is anchored in long-held notes interwoven with a layer of voices, as some of the performers sing slowly and quietly in a chantlike manner. If there were a secular equivalent of sacred polyphony for the 21st century, this is what it would sound like.
The second piece, Frey’s Canones incerti, is constructed out of brief, recurring motifs and long-duration tones. Beginning with Beuger’s flute, the performance unfolds in slow layers of harmonic fluctuation—the sense of a root is strong, but there is a certain ambiguity encoded in the alternation of major and minor thirds throughout. The overlap of guitar and vibes makes for a particularly nice timbral relationship.
The last piece is Beuger’s Lieux de passage, an exceptionally sparse composition built around a slow melody for clarinet. The rest of the ensemble supports this lead voice with occasional interjections of very long tones, often resulting in a subtle tension of suspended harmonies. This is a kind of pointillism in which the points are actually extended lines.
One quality common to these three compositions is the superimposition of almost transparent sheets of sounds. In addition to the ensemble’s sounds there is another layer of sound present in this recording—the layer of ambient sound that occasionally overshadows the music. The sounds of traffic, the audience, miscellaneous environmental noise—all of this comes prominently into the field of hearing. In a sense this makes the recording a kind of field recording of a concert rather than a concert recording per se. Some listeners may find the appearance of these non-musical sounds an intrusion, while others will find it a stimulating demonstration of the relationship of performance to site.
Daniel Barbiero l Avant Music News l June 2013



A discussion was held around the time of this disc’s release, a discussion that has been held over other releases in the past, ,about whether the external, accidental, incidental sounds that creep into the recording should be welcomed or not. This lovely little CD, by the French quartet Ensemble Dedalus, (Didier Aschour, guitar, Cyprien Busolini, alto, Stéphane Garin, percussion and vibraphone and Thierry Madiot, trombone) alongside the composers of the music performed, Antoine Beuger (flute) and Jürg Frey (clarinet) captures three pieces from two nights of live concerts in Paris, 2012. The recording quality is good enough- the sounds we hear from the musicians are clear and warm, but we also hear a fair amount of other sounds- audience coughs, passing cars, revving motorbikes, rainfall and the like. The impact of these external events isn’t overwhelming, they take place alongside rather than over the top of the musicians’ output, and everything mingles together, to my ears at least, very nicely indeed, but for some these sounds are a problem.
The interesting thing to me personally, is how my personal thoughts on this kind of thing swing about wildly from release to release, and certainly from sound to sound. The music being played, of course, dictates how I feel about any further additions to the sonic environment. Concert recordings get considered differently to studio or quai-studio recordings for instance- have attempts been made to keep external sounds out of the recording or have they deliberately been allowed in? These considerations seem to affect how I listen to music. So listening here to this new release I tend to switch into my “concert listening” mode- a kind of alert way of listening that expects the unexpected, knows that a misplaced cough could appear, that a mobile phone could go off. I don’t tend to listen this way normally when I put on a CD. With a disc playing you half expect the anomalies to be edited out, smoothed over- its all about “the music”. So hearing an album like this, letting the random crashes and the honking car horns become part of what I am listening to transports me to a venue I might know, (in this case, actually the correct venue- Instants Chavires in Paris) and I listen like I would in the space itself, conscious even of my own sounds- hearing them, enjoying how they meld into the overall experience, but listening closely all the same.
All of this has the potential to distract you from the music itself- but then would the composers in this case not approve of that to some degree? Live concerts are events, moments in time, in which quite frankly just about any sounds could permeate into. The three pieces performed here, two written by Beuger and one by Frey are works that are soft, slow, and welcome in their surrounding environment. To bring up Cage again in this context is always going to be tedious, we should have moved on by now, but certainly much of my enjoyment of these pieces is enhanced by what Cage “taught” us, just as attending many years of concerts of this kind of music has taught me to listen in a particular, forgiving and accepting manner. What will be will be once the record button is pressed and the first page of the score is turned. All that matters later, once the experience of the event has been enjoyed by those lucky enough to have been there, is whether the resulting recording is something worth hearing on its own, and in the case of this release it certainly is, coughs and all.
The third track on this CD is actually a very familiar piece of music to me. Antoine Beuger’s Lieux de Passage is his clarinet concerto, written specifically for Frey, and, in my opinion, the standout centrepiece of Another Timbre’s Wandelweiser box set from last year, a recording I was present for. So hearing it again here, with Frey’s astonishingly beautiful playing as good as it was on the AT recording, but with a completely different set of accompanying sounds formed by different instrumentation and the composer himself present. This version doesn’t quite have the same sensation of perfection- of romantic lyricism matched with perfectly weighted backdrop as that immaculate recording, but its still a wonderful work I have listened to here and taken so much from countless times. The other Beuger piece is a great balancing work to Lieux, the equally, mournfully beautiful Méditations poétiques sur quelque chose d’autre which sets little fragments of melody, not that dissimilar to the clarinet concerto in some ways, against murmured, whispered readings from philosophical texts. The way the voices are nearly inaudible, blending into everything only serves to further enhance the beauty of the occasion, the moment in time when deliberate action and incidental intrusions come together. The Frey piece that sits between the two Beugers, an equally soft, melodically focussed, only partly defined structure named Canones Incerti almost seems to blend into the two works that bookend it, the combination of music so complimentary and yet subtly different.
Some Wandelweiser music is not quiet, some of it would be hard to describe as beautiful, and some of it sounds nothing like this, but in many ways this release captures several parts of the essence of Wandelweiser’s current core-playfulness with compositional structure, allowing in a degree of chance, or musician’s input, alongside a deeply romantic sense of a musical palette. This disc however, does what I don’t think that many CDs of the music have achieved before in that it goes some way to capturing how it feels to be part of a live performance of this music- and ultimately the music is written with live performance, rather than CD releases in mind. Really beautiful, enchanting music anyway.
Richard Pinnell l The Watchful Ear l June 2013


A couple of things to get out of the way. As more and more recordings surface documenting composers who first came to renown as part of the Edition Wandelweiser collective/label, using that term, "wandelweiser", has become an increasingly inexact way to refer to their music, given how much of it has spread out into areas that, for example, aren't necessarily spare, quiet, what-have-you. That said, the recording at hand, containing two pieces by Beuger and one by Frey, does in fact sit with reasonable comfort in that so-described zone. Second, like a number of recordings of this set of musicians and, more, like any number of live experiences, the ambience outside the specific room is clearly audible. Some people have problem with that. I not only don't but often (including here) find that it adds a wonderful--I'm tempted to say necessary--layer of meaning to the pieces, embedding this hyper-delicarte and sensitive music into the real world, on equal footing. (I recall seeing, a couple of years back, a performance at St. Mark's Church in the East Village, NYC, of some works with Barry Chabala, Ben Owen, Dom Lash (others?). While they were playing this intensely quiet music, one could see, through the large windows right behind them, a worker for the church carrying a large ladder which he proceeded to, with some noise, lean against the building, climb and do whatever it was he was doing. I loved that.
Ensemble Dedalus has as many as twelve members although, in recordings and performance, they adapt to the requirements for the occasion. Here, the present members are Didier Aschour (guitar), Cyprien Busolini (viola), Stéphane Garin (percussion, vibraphone) and Thierry Madiot (trombone), augmented by Beuger (flute) and Frey (clarinet).
Beuger's Méditations poétiques sur quelque chose d'autre presents the players with two pages, one containing ten melodies, the other fragments of text from Alain Badiou, Henri Bergson and Vladimir Jankélévitch. The musicians can play the melodies in any order and at any speed and may hum or read, in a soft voice, the texts. A few seconds before the first note, you hear the room and its presence remains throughout, car engine sounds mostly, blurred but every so often a horn or a pronounced revving motor. At first, the vibraphone seems slightly foregrounded, perhaps only because its tone separates itself more form the ambience than the wind instruments and the soft voices. The occasional sibilances of the latter bring them to one's attention as they gently eddy amongst the played notes. There'n an ever so slight tinge of Ashley here, like a quieter variation on his Automatic Writing as the words are all but indecipherable. The work indeed has a dreamlike feel, very ethereal, in which case the exterior sounds provide a perfect offset, not too grimy, still somewhat distant, but making their existence known. As the work progresses, the flute and clarinet assume greater prominence, producing some really exquisite harmonies and subdued dissonances. It all flows so naturally, slow and meandering, suffusing the space second by second like advancing sunlight.
As the title implies, Frey's Canones Incerti consists of two sets of melodic lines per musician which, if I understand correctly, are played in order, a then b, but the duration, entry time (after the beginning) and number of iterations are up to the player, the piece ending when everyone has stopped. And what eventuates certainly carries that quality of a canon, of overlapping directional lines (echoed by the sonic vectors of the passing automobiles, which sometimes, for me, take on the aspect of breaking waves). Perhaps it's the vibes, but something about the work has a dreamy, gamelan-like quality. If I have a quibble it's that a work with such a timeless feeling to it ends a touch abruptly-but a minor carp.
One excellent consequence of the increased recorded output by the Wandelweiser cadre has been multiple performances of the same piece. Beuger's Lieux de passage (a term sometimes translated as "corridors" but which I like to read as "way stations") was given a wonderful reading on the Another Timbre box set and likewise here. Here, the idea is essentially a clarinet solo (given ten lines, able to begin where the player wants, stopping wherever desired) with the other musicians playing a note from the line form time to time. By virtue of its structure, this composition has a less systematic sound than the other two, the undulating, plaintive, even wistful lines of the clarinet taking on the character of an elongated, non-pyrotechnic cadenza, slowly unfurling, becoming wind borne, nudged now and then by puffs from the accompanying musicians. The image of spiraling cigarette smoke dissipating into a room might be too easy but also the feel here is less smoky than liquid. If you can covert that image into water vapor, maybe that's getting close. Gorgeous, thoughtful and extraordinary music, however one attempts to analogize it.
A great recording, no doubt.
Brian Olewnick l Just Outside l April 2013

 

Dutch flautist Antoine Beuger and Swiss clarinetist Jürg Frey are two of the leading lights of the highly influential Wandelweiser group, whose music (according to another key member, Radu Malfatti) is about "the evaluation and integration of silence(s) rather than an ongoing carpet of never-ending sounds." Dedalus features two compositions by Beuger and one by Frey, recorded live on two days in April 2012, at L'Ancienne Brasserie Bouchoule space at Les Instants Chavirés in Montreuil, Paris. In total, the album lasts some seventy-eight minutes, with the shortest piece being twenty-five minutes long.
While the album is rightly credited to Beuger and Frey as composers, the music was actually performed by the sextet Ensemble Dedalus which adds guitar, viola, trombone and percussion or vibraphone alongside their flute and clarinet. Well, "alongside" is not strictly accurate as, throughout the album, it is rare for instruments to play alongside one another. Instead, the music is typical of Wandelweiser, with each instrument being silent more often than it plays. The opening piece, Beuger's Méditations Poétiques sur Quelque Chose d'Autre, features occasional spoken, sung or whispered words which are deployed more for their sounds than for their meanings. The words blend well with the ebb and flow of overlapping instrumental tones which are sustained long enough for the listener to savour their tonal and timbral qualities. Despite occasional traffic noise from outside, the combination creates a tranquil meditative atmosphere which sets the tone for the album.
In fact, the transition into Frey's Canones Incerti is virtually seamless (even the traffic noise remains unchanged), the most obvious difference being that it does not feature vocals. Otherwise, it employs instruments as on the opener, creating a very similar soundscape and mood. As before, the emphasis is very much on the qualities of the individual sounds, rather than the interactions of the players. Its pairing of single guitar notes over longer drone-like sounds is highly effective.
Beuger's composition Lieux de Passage—which also featured prominently on the impressive Wandelweiser box set Wandelweiser Und So Weiter (Another Timbre, 2012)—closes the album without breaking the spell created by the preceding tracks. As with that Another Timbre set, Dedalus is a first-rate advertisement for the music of the Wandelweiser group, music which radiates its own sense of peace and calm and makes addictive listening. Utter bliss.
John Eyles l All About Jazz l April 2013